اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۲:۰۷
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۴۶
اذان مغرب ۱۹:۰۷:۵۳
طلوع آفتاب ۰۵:۱۵:۲۲
غروب آفتاب ۱۸:۴۸:۴۱
نیمه شب ۲۳:۱۵:۵۴
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۱۲/۲۰ - ۱۳:۴۱
گزارش «سراج24» از همایش نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی

لاریجانی: عنصر شورآفرینی نقش عمده‌ای در مقاومت اسلامی ایفا کرد/ سردار سلامی: می‌توانیم صهیونیست ها را با هر حجمی از آتش ویران کنیم

علی لاریجانی، سردار حسین سلامی، سید عمار حکیم و رمضان عبدالله صبح امروز در همایش بین‌المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی سخنرانی کردند.

لاریجانی: عنصر شورآفرینی نقش عمده‌ای در مقاومت اسلامی ایفا کرد/ سردار سلامی: می‌توانیم صهیونیست ها را با هر حجمی از آتش ویران کنیم

به گزارش « سراج24»، همایش بین‌المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی صبح امروز سه‌شنبه در سالن همایش‌های صدا و سیما آغاز شد.

در این همایش که به مدت 2 روز با حضور شخصیت‌های برجسته سیاسی و جهان اسلام برگزار می‌شود، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه، سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای عراق و رمضان عبدالله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین سخنرانی کردند.

علی لاریجانی :عنصر شورآفرینی نقش عمده‌ای در مقاومت فلسطین و سوریه ایفا کرد


 علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه) بیستم اسفند ماه در همایش نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به اینکه شرایط دنیای معاصر از نظر معادلات قدرت‌های نوظهور حساس و قابل تأمل است، گفت: اکنون در یک مرحله تاریخی قرار گرفته‌ایم که در وضعیت گذار به شرایط جدید هستیم.

وی با مقایسه وضعیت کنونی با شرایط پس از جنگ جهانی دوم، گفت:‌ امروز مانند آن زمان نیست که کشورهای اسلامی تقسیم شدند و در حالت ایستا قرار گرفتند بنابراین حوادث غیرقابل پیش‌بینی شده است. به عنوان مثال انقلاب به قدری غیرقابل پیش‌بینی بود که آمریکایی‌ها در طول آن سه نوع موضع‌گیری متفاوت انجام دادند.

لاریجانی آنچه بعدها در مصر پیش آمد را حاصل دسایس سرویس‌های جاسوسی غرب خواند و گفت: شرایط تونس، عراق، جنگ 33 روزه لبنان و ... موجب از بین رفتن شرایط صلح و تقسیم‌بندی‌های قدرت شد. همچنان که تکثر قدرت را نیز موجب شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقشه غرب برای سرنگونی قدرت در سوریه ظرف چند هفته و نیز شکست طرح‌های آنها در عراق در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: عنصر جدیدی که در تحولات جهان اسلام نقش‌آفرین شد عنصر شورآفرینی بود که سبب شد بر فلسطین گروه‌های شور‌آفرین نقش‌آفرین شوند و آنها که جنبه‌های سازشکارانه داشتند به حاشیه رفتند؛ همچنین در لبنان حزب‌الله از آنجا که شورآفرینی را برگزید نقش‌آفرینی نیز کرد و در سوریه این مقاومت است که امروز نقش‌آفرین است.

وی با اشاره به وجود بدیل‌هایی برای این عنصر شورآفرین که جایگاه مجاهدت در جهان اسلام را تخریب کرده است، گفت: خارج از فشار تبلیغاتی غرب به افکار عمومی امروز نقایص درونی در ساختار دموکراتیک غرب بروز کرده و شرایط بی ‌حسی را بر‌ آنها تحمیل کرده است هر چند که آنها می‌خواهند در تبلیغات رسانه‌ای این نقدها را بپوشانند اما متفکران باید در این خصوص کاوش‌‌های زیربنایی داشته باشند.

لاریجانی با اشاره به اینکه شرایط جدید دموکراتیک شدن و آزادشدن ملت‌های منطقه را نوید می‌دهد، اظهار کرد: در این فرایند شاهد روند دموکراتیک شدن کشورهای اسلامی هستیم که این مقوله دشمنانی هم دارد.

 

وی سیاسی شدن جوامع مسلمان را نتیجه دیگر تحولات بیداری اسلامی خواند و گفت: فعال شدن و سیاسی شدن مردم مسلمان همان پیش‌بینی است که سال‌ها پیش برجینسکی مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید آن را گفته بود اما سران آمریکا نخواستند آن را بفهمند.

 

وی عدم توجه به نکات ذکر شده را موجب مواجهه دنیای اسلام با ضعف‌ها و تکرار سناریوهای تجربه شده و شکست ‌خورده در غرب عنوان کرد و گفت: ساختار کشورهای مدرن غربی دارای نقایص زیربنایی و دموکراسی در غرب به نهایت خود رسیده است اما در جهان سوم به علت وجود استبداد همه به دنبال دموکراسی هستند و این درست است اما باید دموکراسی را در جهان اسلام با زیرساخت‌های دینی پیگیری کرد تا دچار چالش‌های امروز غرب نشویم.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با نقل قول از یک متفکر غربی که گفته است دموکراسی به علت ناتوانی در آفریدن ارزش‌های مشترک دچار تهی‌شدگی شده است، بیان کرد: این تهی‌شدگی محصول نقص در آرمان دموکراسی است که غرب را دچار نوعی افسردگی دموکراتیک کرده است.

 

وی غرب را مبتلا به یک بی‌دردی مزمن ذکر کرد و گفت: این بی‌دردی در حقیقت حکایت از دردی پنهان دارد. همانند قرص آسپیرین که شعار آن بی‌دردی است اما در حقیقت در غرب درد اصلی غیبت شورهای سیاسی است یا تصور می‌کنند به آرمان‌های خود رسیده‌اند در حالی که خلأهای بسیار دارند.

 

لاریجانی پیش‌بینی سال‌های گذشته شهید استاد مرتضی مطهری را در مورد حصر معنویت در جامعه غربی یادآور شد و گفت: در دنیای غرب شرایط اقتصادی خاصی پس از رفع تسلط بوژوازی پیش آمد و بعد از آن نیز دموکراسی که دنیای پس از عشرت است اما امروز غرب به برهوت آرمانی دچار شده است پس مجبور است الگوهایی برای خود داشته باشد که چیزی جز تکرار سناریوهای گذشته نیست. این به آن علت است که تصور می‌کنند آرمان‌شهرشان تحقق یافته است.

 وی ادامه داد: در حوزه سیاسی فکر سعادت در جامعه غرب از بین رفته است و یک بازی سیاسی جایگزین آن کردند؛ امروز در ساختار سازمان ملل ملت‌ها چقدر تعیین کننده هستند؟ شورای امنیت نیز بیشتر ساختار یک بازی دارد وقتی در ماجرا اوکراین آمریکا به طور یک‌جانبه روسیه را تحریم می‌کند به این معنی است که شورای امنیت ساختاری بزک‌کرده دارد که تصمیمات خارج از آن گرفته می‌شود.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر عمیق‌تر کردن تحلیل‌ها و فرا رفتن از چارچوب‌های رسانه‌ای گفت: باید بپذیریم که در حال یک تغییر در تاریخ هستیم؛ وضعیت جدید هنوز شکل نگرفته و فعلا حالتی ژله‌ای دارد. در نتیجه درک اهمیت شرایط امروز فوق‌العاده مهم است.

 

لاریجانی جایگاه قدرت‌ها در دنیای آینده را وابسته به یافتن راه‌های جدید و استفاده از زمان به سود خود عنوان کرد و خاطرنشان کرد: اکنون همه می‌کوشند حوادث را به سود خود کنترل کنند. به عنوان مثال غرب در انقلاب‌های نوظهور منطقه در این خصوص در بعضی کشورها تا حدی موفق شد و در بعضی دیگر نیز دست به بده‌ بستان زد. پس ما در شرایطی پرتحرک برای ثباتی جدید هستیم.

 

وی راه آینده مسلمانان را دارای مشخصات و دشمنانی ذکر کرد و گفت: از لحاظ مبنایی راه جهان اسلام در قرآن، سیره نبوی و سلوک علوی نهفته است که به معنی حرکت بر اساس حق و دفاع از مظلومین است.

 

وی از اهمیت اطمینان به وعده الهی سخن گفت: استناد به آیه جاءالحق و زهق‌الباطق گفت: حرکت مسلمانان باید برای خدا باشد که جایش را در تمدن جدید، به رفاه و بازی‌های سیاسی داده است.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی نتیجه تسری این وضعیت جهان اسلام را عدم اطمینان کشورهای مسلمان به هم و رواج یافتن مکر زنانه میان آنان عنوان کرد و گفت: مبارزه با ظلم و استکبار و ترویج برادری و از همه مهم‌تر عنصر اخوت آن چیزی است که می‌تواند مسلمانان را نصرت دهد.

 

وی خلق منظومه جدید توسط مسلمانان را مواجه با خطراتی دانست و تصریح کرد: البته اشتباهات قدرت‌های بزرگ در خاورمیانه فرصت‌هایی برای مسلمانان ایجاد کرده است. غربی‌ها خود را درگیر موضوعاتی کردند که محصول دردهای تئوریک آنها بود. آنها در این ده سال هیچ جنگی به راه نینداختند مگر آنکه در آن شکست خوردند؛ وقتی عراق اشغال شد جورج‌بوش رئیس‌جمهور وقت آمریکا گفت: ما در عراق برج دموکراسی بنا می‌کنیم اما در نهایت هزیمت نصیب آنها شد.

 

لاریجانی خروج نیروهای آمریکایی پس از 12 سال از افغانستان را مورد اشاره قرار داد و گفت:‌ آمریکایی‌ها در افغانستان به کدام یک از اهداف خود رسیدند؟ در سوریه هم موفق نبودند و در مورد فلسطین بسیار کوشیدند که طرح صلحی را به فلسطینیان بقبولانند اما موفق نشدند.

 

وی با اشاره به اینکه حمایت از دیکتاتورهای منطقه بسیار به حیثیت آمریکایی‌ها ضربه زد، گفت: این بی‌حیثیتی به قدری آشکار بود که بعضی سیاستمداران آمریکا هم اعتراف کردند ما دچار بی‌صلاحیتی سیاسی شده‌ایم؛ اینها همه فرصت‌هایی است که می‌توان با استفاده از آنها جریانات نو پدید آورد البته در این میان قدرت‌هایی می‌توانند نقش‌آفرین باشند که حرف نو داشته باشند نه اینکه صرفا این برود و آن بیاید.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ظرف 4 و 5 دهه گذشته فکر سیاسی در حیات مسلمانان به تدریج خود را نشان می‌دهد. به علاوه وجود عنصر مقاومت و مجاهدت در میان مسلمانان گسترش یافته است؛ البته ما به این جریانات بدلی تکفیری کاری نداریم زیرا آنها به جز آبروریزی برای دنیای اسلام کاری بلد نیستند اما جریانات اصیل که ریشه در تفکر ناب محمدی دارند تبدیل به عناصر تأثیرگذاری شده‌‌اند. از همین روست که غرب می‌خواهد چهره آنها را تخریب کند. به عنوان مثال حزب‌الله لبنان را تروریست عنوان می‌کند اما شاید بهتر است با واقعیت کنار بیاید و بداند که نمی‌تواند با انگ زدن راه گروه‌های ناب اسلامی را عوض کند.

 

وی در مورد قدرت اقتصادی کشورهای اسلامی گفت: امروز کشورهای مسلمان وارد قدرت اقتصادی، علمی و تکنولوژیک شده‌اند و در صنایع مختلف صاحب‌نظر هستند؛ ایران یکی از کشورهایی است که در زمینه فناوری پیشرفت داشته است که تنها یکی از عرصه‌های آن حوزه هسته‌ای است.

 

وی به کشورهای غربی نسبت به پیشرفت ایران در فناوری هسته‌ای را به خاطر محدودسازی همه کشورهای اسلامی خواند و گفت: مهم‌ترین مسئله غرب با جهان اسلام همان شورآفرینی بود که در مصر، لیبی و تونس شاهد هستیم، البته شورآفرینی را باید حساب‌گرانه به پیش برد.

 

وی از پیوند میان کشورهای اسلامی به عنوان زمینه‌ساز سرنوشتی خوب برای آنها یاد کرد و گفت: این را دشمنان می‌دانند که برخی درونی و برخی بیرونی هستند و به علت همین نقطه‌ضعف‌هاست که از همه فرصت‌ها استفاده نمی‌شود.

 

وی به مخالفت بیرونی غرب با آزاداندیشی در جهان اسلام اشاره کرد و اظهار کرد: غرب سعی می‌کند شورآفرینی مسلمانان را خاموش کند لذا به حاملان آن انگ تروریستی می‌زند؛ غرب همچنین مخالف پیوند اقتصادی کشورهای اسلامی است و متأسفانه اکنون کشورهای اسلامی با اینکه بنیه قوی اقتصادی دارند اما متفرقند و تبادل میان خودشان اندک و به جای آن نیز با قدرت‌های بزرگ مبادلات دارند.

 

لاریجانی در مورد ممانعت غرب از قدرت‌گیری کشورهای اسلامی تصریح کرد: ستمی که اکنون به ایران می‌کنند یک نمونه است در حالی که رهبر معظم انقلاب فتوا به حرام بودن سلاح هسته‌ای دادند آنها می‌خواهند در پوشش مقوله هسته‌ای ملت ایران را محدود کنند. هرچند آنها فشار آورده‌اند اما مقاومت ملت ما ایران را به تکنولوژی هسته‌ای رساند.

 

وی با تأکید بر اینکه غرب تکنولوژی نوین را به مسلمانان عرضه نمی‌کند تنها راه دستیابی به فناوری را مقاومت ذکر کرد و گفت: راجع به موشک‌های ایران می‌گویند نگرانیم اما مگر غرب به ما موشک داده است؟ ایران خودش روی پای خود ایستاده و به این موشک‌ها دست یافته است.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی به پیغام یکی از وزرای خارجی سابق اروپا که در کوران کشمکش هسته‌ای به ایران سفر کرده بود اشاره کرد و گفت: این وزیر خارجه می‌گفت ما در مورد دستیابی ایران به تکنولوژی هسته‌ای حرفی نداریم اما ایران طرح‌های ما را در منطقه تخریب نکند و با فلسطین کاری نداشته باشد. از این سخن معلوم می‌شود که آنها هدف دیگری را دنبال می‌کنند.

 

وی به درخواست‌های مکرر غرب در خصوص مذاکره با ایران در سه سال اخیر اشاره کرد و گفت: آنها می‌گویند ما می‌خواهیم با شما مذاکره کنیم. ایران که هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکرده است.

 

وی گفت: اگر این وضعیت خواب‌آلودگی ایراد غرب را برطرف می‌کند همین گونه به زندگی ادامه دهند.

 

لاریجانی در مورد مشکلات درونی جهان اسلام بیان کرد: بی‌فکری و بی‌تدبیری در بکار گیری منابع درونی دنیای اسلام مشهود است؛ آیا این منابع تبدیل به سرمایه‌گذاری و قدرت می‌شود؟ البته گاهی هم می‌خواهیم به صورت اقتباسی از غرب تقلید کنیم در حالی که شرایط غرب را نمی‌توان در شرق ایجاد کرد زیرا آنها از دو قرن پیش استفاده از منابع طبیعی را شروع کردند.

 

وی از دنیاطلبی به عنوان ضعف دیگر درونی جهان اسلام ناب برد و بیان کرد: تغییر شرایط مجاهدت می‌خواهد اما جهان اسلام دچار دنیاطلبی است؛ یک زمانی سیدجمال‌الدین اسدآبادی تلاش می‌کرد دولت‌های اسلامی را به همگرایی سوق دهد اما آخر عمر به این نتیجه رسیدن که رهبران کشورهای اسلامی به راحتی سپاه خود را رها نمی کنند. لذا می‌گوید اگر عمرم را صرف توده‌ها می‌کردم موفق‌تر بودم.

 

لاریجانی ادامه داد: امام خمینی(ره) این راه را به درستی فهم کرد و پایه‌های بیداری را بر توده‌ها استوار کرد.

 

وی با اشاره به عدم مرزبندی مسلمانان با استکبار گفت: این عدم مرزبندی روشن سبب می‌شود نیروهای جهان اسلام به داخل شیب داده شود از جمله جریان تکفیری که محصول نافهمی داخلی و سرویس‌های جاسوسی خارجی به جای اینکه انرژی مسلمانان را به سمت استکبار بگیرد به سمت هم گرفته‌ است.

 رئیس مجلس شورای اسلامی سطحی‌نگری را مشکل دیگر درونی دنیای اسلام ذکر کرد و در نقل قولی از ژنرال دوگل رئیس‌جمهور اسبق فرانسه گفت: اکثر سیاستمداران از فرازگاه‌ها به مسائل نمی‌نگرند بلکه از مرداب‌ها نگاه می‌کنند. یعنی از داخل همان چارچوب‌هایی که برایشان چیده شده مسائل را تحلیل می‌کنند.
 
وی تأکید کرد: ما می‌توانیم از این شرایط ژله‌ای قدرت‌سازی کنیم. چرا که استعداد آن را داریم؛ باید میان نخبگان نمایندگان ملل همگرایی به وجود آمده و از این فرصت استفاده لازم را ببریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضعف حریف و تحول شرایط  را موجب آماده شدن جهان اسلام برای جهش برشمرد و گفت: ‌البته در مقابل ضعف‌های یاد شده مانند سنگی ما را زمین‌گیر کرده است؛ هر چند مسیر روشن است و نقایص را هم می‌شناسیم پس باید بر آن ضعف‌ها فایق شده تا راه آینده جهان اسلام راه پیروزی باشد.
 

سردار سلامی: می‌توانیم رژیم صهیونیستی را با هر حجمی از آتش ویران کنیم/ دستمان روی ماشه است

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران اسلام، ژئوپلتیک، انرژی و امنیت را اضلاع جدید هندسه قدرت برشمرد و گفت: امروز جهان اسلام از تماشاگر میدان به بازیگر حادثه‌ساز تبدیل شده است.
خبرگزاری فارس: سردار سلامی: می‌توانیم رژیم صهیونیستی را با هر حجمی از آتش ویران کنیم/ دستمان روی ماشه است

سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در همایش نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی که صبح امروز (سه‌شنبه) در سالن همایش‌های بین‌المللی صداو سیما در حال برگزاری است اظهار داشت: وقتی حضرت امام(ره) در آن روزهای سخت مسلمانان جهان را به بازیابی هویت دینی و تاریخی دعوت کرد و در شرایطی که جهان اسلام به محیطی سرد و افسرده، منجمد، خاموش و به صحنه بازی برای استراتژی قدرت‌های سلطه‌گر تبدیل شده بود، هویت ژئوپلتیک جهان اسلام در ژئوپلتیک قدرت‌های بزرگ تعریف می‌شد.

سردار سلامی با تاکید بر اینکه حضرت امام (ره) با انقلاب شگفت‌انگیز اولین پیام تولد یک قدرت و تمدن جدید به نام اسلام را طنین‌انداز کرد افزود: زمانی که انقلاب امام(ره) به پیروزی اولیه رسید، نظم ژئوپلتیک کهن دچار چالش و شوک جدی شد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: مفهوم تحول ژئوپلتیک یا تغییر هویت سیاسی یک واحد جغرافیایی است یا گسترش نفوذ و میدان تاثیرگذاری یک هویت سیاسی است اما انقلاب اسلامی هر دو خصوصیت را در جهان اسلام ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی میدان راهبردی را از تسلط قدرت‌های استکباری خارج و توازن قوا را در جهان به هم ریخت افزود: پس از انقلاب اسلامی میدان درگیری‌های جهانی تغییر کرد و از 35 سال قبل به این طرف که صحنه جغرافیایی سیاسی جهان اسلام تحول اساسی یافت، میدان درگیری‌های جهانی، منطقه استراتژیک خلیج فارس، خاورمیانه و جهان اسلام شد.

سردار سلامی با اشاره به علت چنین امری ادامه داد: غرب پیام تولد تمدن جدید اسلام را از طریق شعله‌های فروزان یک بیداری اسلامی دریافت و محیط تعادل قوای جهانی اینبار با محوریت اسلام دست‌خوش تحول شد.

این مقام مسئول در سپاه پاسداران میدان‌دار این تحول را جهان اسلام عنوان کرد و اظهار داشت: این در حالی بود که در منطقه دو پدیده مهم یعنی مرگ یک ایدئولوژی به نام مارکسیسم و تولد یک ایدئولوژی به نام اسلام اتفاق افتاد که توانسته بود بر بزرگترین امپراطوری تاریخ بشر یعنی آمریکا غلبه کند.

وی ادامه داد: آنچه باعث شد جهان اسلام میدان مواجهه و راهبردهای مسلط جهانی ظرف 35 سال گذشته تاکنون شود و در واقع آنچه جهان اسلام را از تماشاگر میدان به یک بازیگر فعال، حادثه‌ساز و راهبرد ساز تبدیل کرد، عناصری است که اضلاع اصلی قدرت جهان اسلام را می‌سازد.

سردار سلامی با اشاره به اضلاع جدید هندسه قدرت جهانی یادآور شد: اسلام به عنوان نیروی پیشران ظرفیت‌های پنهان جهان اسلام، ژئوپلتیک، انرژی و امنیت عناصر اصلی این قدرت جدید است.

سردار سلامی ادامه داد: اسلام یک پیام آسمانی است که فراتر از مرزهای جغرافیایی همه آرمان‌های مسلمانان را با آیات نورانی خود به یکدیگر پیوند می‌زنند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران تاکید کرد: چیزی که مرزهای ژئوپلتیک را درمی‌نوردد همین آیات نورانی‌بخش قرآن کریم است چراکه ژئوپلتیک مفهومی نسبی و نیازمند ایدئولوژی برای احیای آن است.

وی به کشور مصر و حوادث آن در چند سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: مصر وقتی که بر مدار غیراسلام به عنوان لنگرگاه امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی عمل می‌کرد از یک ژئوپلتیک مرده و بی‌روح برخوردار بود.

وی گفت: ارزش‌های ژئوپلتیک نیاز به یک شهرت ایدئولوژیک دارد که ارزش‌های اسلام، آن نقطه قوتی است که ارزش‌های خفته، پنهان و منجمدشده ژئوپلتیک را به ظهور می‌رساند یعنی قدرتی که برخاسته از یک جغرافیای اعتقادی پیوسته ایجاد می‌کند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه هم‌اکنون توپخانه برخی از کشورها می‌تواند شهرهای رژیم صهیونیسم را بزند، گفت: برخی این کشورها امروز به عنوان لنگرگاه رژیم صهیونیسم عمل می‌کند. اما اسلام این مرزها را نادیده می‌گیرد.

سردار سلامی ادامه داد: ما امروز از همین نقطه که هستیم می‌توانیم همه نقاط مورد سلطه رژیم صهیونیستی را با هر حجمی از آتش ویران کنیم و این اسلام است که به ما این انبساط و قدرت را داده که با این همه فاصله جغرافیایی به قلوب ملت فلسطین متصل باشیم.

وی خاطرنشان کرد: اسلام به ما این آرزو، ظرفیت و نیرو را برای انهدام رژیم صهیونیستی داده است تا دست ما برای روز حادثه، از 1400 کیلومتر آن طرف‌تر، روی ماشه باشد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه اسلام منبع غنی قدرت مسلمانان است اظهار کرد: وحدت عنصر اصلی احیابخش ظرفیت بین مسلمانان است و ما در میدان‌های سختی دشمنان قدرتمند را شکست دادیم.

سردار سلامی با تاکید بر اینکه انقلاب ما به فضل الهی مدل موفقی را از یک کشور اسلامی تولید کرده است، گفت: انقلاب اسلامی توانسته در همه میدان‌های نبرد با ماهیت‌های متنوع و متفاوت نه‌تنها از غلبه دشمنان خدا بر مسلمانان جلوگیری کند بلکه طعم تلخ شکست را به آنان تحمیل کرده است.

وی 8 سال جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران را یک جنگ جهانی 8 ساله عنوان و تصریح کرد: مدیریت جنگ 8 ساله جهانی علیه ایران با آمریکا، پشتوانه نظامی جماهیر شوروی و حمایت همه‌جانبه اروپا بود و این جنگ طولانی‌ترین و نابرابرترین جنگ قرن بیستم بود که البته ما با موفقیت آن را پشت سر گذاشتیم.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران افزود: ما یک تحریم اقتصادی جهانی را با موفقیت مدیریت کرده‌ایم و نبردهای اطلاعاتی، جنگ روانی، تهاجمات سیاسی، فشارهای فرهنگی و جنگ نظامی و تهدیدات دیگر که هرکدامشان بزرگترین قدرت جهانی را از پا درمی‌آورد را اداره کرد و این یک قدرت آشکار الهی برای همه مسلمانان است که می‌توان ظرف 35 سال با همه قدرت‌های بزرگ در همه صحنه‌ها جنگید و موفق شد.

وی صحنه درگیری رژیم صهیونیستی با حزب‌الله لبنان و همچنین شکست آنان در جنگ‌های 22 روزه و 8 روزه اشاره کرد و این کار را مصداق بارز حجت الهی دانست.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه دشمنان ما امروز در منطقه تحت تعقیب مسلمانان هستند گفت: فکر نکنید که این آمریکا است که تهاجم می‌کند بلکه آمریکایی‌ها در سطح تاکتیکی و عملیاتی بتواند عملیاتی را انجام دهد اما در سطح راهبردی در انفعال قرار دارند.

سردار سلامی تاکید کرد: دیگر این آمریکایی‌ها نیستند که در منطقه حادثه بیافرینند بلکه این مسلمانان هستند که حادثه می‌سازند و آمریکایی‌ها مجبورند در انفعال این حوادث یک بازیگر باشند البته نه یک بازیگر مسلط.

وی خاطرنشان کرد: امروز آمریکایی‌ها قدرت عملیات علیه سوریه را از دست داده‌اند و این یک حجت بزرگ برای مسلمانان است؛ ما امروز در معرض پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیک هستیم در حالی که آمریکایی‌ها، مهندسان و دانشمندان ما را در خیابان‌ها ترور می‌کردند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه آمریکایی‌ها ممکن است در موازنه استاتیک قدرت مهیب نشان داده شوند گفت: آمریکایی‌ها شاید یک قدرت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی باشد اما موازنه استاتیک قدرت یعنی موازنه ساکن اجزای قدرت تاییدکننده نخواهد بود.

سردار سلامی ادامه داد: در موازنه دینامیک وقتی که این عوامل مجزای قدرت با تدابیر آمریکایی درهم می‌آمیزد و در میدان حرکت می‌کند شکست می‌خورد و مسلمانان با اینکه در موازنه‌های ساکن قدرت در تراز پایین‌تری به نظر می‌رسند در عمل تجلی آیه‌ای از قرآن می‌شوند و این نشان می‌دهد که ما در مسیر یک روند برای معکوس‌سازی دامنه قدرت دنیای استکبار در جهان اسلام هستیم.

وی با تاکید بر اینکه مسلمانان اگر اشتباه کنند شکست می‌خورند، گفت: اگر دوست و دشمن را جابجا و به اشتباه ببینیم، انرژی‌های داخلی را از دست بدهیم و وارد بازی‌های قدرت‌های بزرگ شویم خطر بزرگی برای مسلمانان خواهد بود.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران اظهار امیدواری کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری و بعد از حضرت امام در عرض بیست و چند سال یک مدیریت خردمند، حکیمانه و الهی جهانی را ارائه کرده‌اند و راه‌های غلبه دشمنان اسلام را مسدود کرده‌اند که سبب شکوفاسازی عظیم ملت ایران شد.

سردار سلامی در پایان گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران نیز یک قدرت بیداری تبدیل شده است است جهان اسلام در ابتدای افق اندیشه‌های بزرگ ولی فقیه باید بتواند در توطئه‌های غرب به اذن خداوند فائق آید.
 

ابراهیم جعفری :بیداری لازمه تحرک حرکت اسلامی است

نخست‌وزیر سابق عراق با اشاره به چالش‌های پیش روی جهان اسلام گفت: همه اندیشمندان باید در زمینه بیداری اسلامی با یکدیگر همراهی کنند.


 ابراهیم جعفری نخست‌وزیر سابق عراق در همایش بین‌المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی که صبح امروز (سه‌شنبه) برگزار شد، بیان اینکه بیداری دریچه اعتمادی است که هر چه بخواهد آن را منحرف کند باید گرفته شود، خاطرنشان کرد: بیداری لازمه تحرک حرکت اسلامی است.

جعفری با اشاره به چالش های پیش رو جهان اسلام، گفت: جهان اسلام وضعیت جدیدی را پیش روی خود دارد که باید زیرساخت های ملی و منطقه ای را در نظر داشته باشیم.

وی با اشاره به آیه قرآن کریم «ان الله لایغیر ما به قوم حتی یغیر ما بانفسهم » اظهار داشت: این یک واقعیت قرآنی است که امروز به واقعیت پیوسته است و در ابعاد سیاسی، اجتماعی در حال اجراست.

جعفری ادامه داد: این فرد به مردم آمریکا در آن زمان گفته بود که باید از وضعیت اشغالگری انگلیس در زمینه های مختلف استفاده کنیم تا در زمینه های مختلف پیشرفت کنند بنابراین زیرساخت اساس استقلال است.

نخست وزیر سابق عراق با اشاره به شرایط قرن بیستم اظهارداشت: قبل از جنگ جهانی دوم منجر به تشکیل سازمان ملل شد چرا که تحولات رخ می دهند و شرایط بر تحولات تاثیر می گذارد.

نخست وزیر سابق عراق  با بیان اینکه در گذشته بحران اندیشه ای برای مدیریت اختلاف وجود نداشت خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم مروری بر نظریه داروین اختلاف میان حیوانات تا به نظریات کارل ماکس و ساموئل هانتینگتون داشته باشیم چراکه اختلاف براساس قرآن است و شناختی که ملت ها دارند

وی با اشاره به آیه قرآن «انا جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا» تصریح کرد: ارزش واقعی انسان و ماهو انسان است. این ارزش اصلی است که به بیداری اسلامی داده است و این به آن ارزش می دهد که هیچ انتهاک و تجاوزی را نمی پذیرد.

جعفری با بیان اینکه اشتباه است تصور کنیم اندیشه تنها در زمان بیداری نیاز داریم، تصریح کرد: به اندیشه و خلق دو مسئله ای برای زمان بیداری هستند که برای دستیابی به بیداری هستند که دریچه اعتمادی است که هر چه بخواهد آن را منحرف کند باید گرفته شود و بیداری لازمه تحرک حرکت اسلامی است.

وی در پایان با اشاره به جلسات برگزار شده در زمینه بیداری اسلامی در روز گذشته گفت: جلسات روزگذشته که با حضور 50 نفر از اندیشمندان برگزار شد جلسات خوبی بود که همه اندیشمندان باید در این زمینه با یکدیگر همکاری کنند.

 

ابراهیم حسن بیگی:احیای تمدن عظیم اسلامی از طریق توسعه کارکردهای انسجام‌بخش کشورهای اسلامی امکان‌پذیر است

رئیس دانشگاه دفاع ملی در همایش بین‌المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی، احیای تمدن عظیم اسلامی را از طریق توسعه کارکردهای انسجام‌بخش کشورهای اسلامی، امکان‌پذیر دانست.


 ابراهیم حسن‌بیگی رئیس دانشگاه دفاع ملی در همایش بین المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی که صبح امروز سه شنبه در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد، اظهار داشت: در اجرای رهنمودهای حکیمانه‌ مقام معظم رهبری در دیدار اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاهها و حوزههای علمیه‌ سراسر کشور در سال 1391 مبنی بر

نقش آفرینی دانشگاه و حوزه‌ علمیه درتحول هندسه‌ قدرت جهانی؛ دانشگاه عالی دفاع ملّی با همکاری و مشارکت اساتید محترم دانشگاهها و مدیریت محترم

حوزه‌های علمیه سراسر کشور سلسله همایشهایی را به منظور ادای این وظیفه و در قبال تحولات هندسه‌ ‌قدرت جهانی طراحی کرد. اولین همایش با مشارکت

دانشگاهها و مراکز حوزوی در سال گذشته با هدف تبیین چگونگی نقش آفرینی دانشگاه و حوزه‌ علمیه در تحول هندسه‌ قدرت جهانی در محل دانشگاه عالی دفاع ملّی برگزار شد.

حسن بیگی افزود: همایش حاضر که دومین اجلاس ازسلسله همایشهای برنامه‌ریزی شده است، با عنوان: «نقش دنیای اسلام در هندسه‌ قدرت جهانی» باهمکاری دبیرخانه‌ مجمع بیداری اسلامی و مرکز تحقیقات استراتژیک و مشارکت دهها دانشگاه، مرکز حوزوی، پژوهشگاهها، مؤسسات تحقیقاتی و سازمانهای مرتبط و بهرهمندی از محضر بزرگان جهان اسلام، اعضای محترم شورایعالی مجمع جهانی بیداری اسلامی، اندیشمندان و فرهیختگان از کشورهای مختلف جهان اسلام درحال برگزاری است.

رئیس دانشگاه دفاع ملی ادامه داد: تبیین هندسه‌ نوین جهانی با رویکرد ظهور منظومه‌ جهان اسلام و احیای تمدن عظیم اسلامی از طریق توسعه‌ کارکردهای انسجامبخش در میان کشورهای اسلامی، بررسی و تجزیه و تحلیل عالمانه‌ وضعیت موجود جهان اسلام باتوجه به سابقه‌ درخشان تاریخی آن همراه با آسیب‌شناسی‌های لازم با ارائه‌ برآوردهای متناسب با اقتضائات جهان اسلام، تحلیل نقادانه‌ تغییرات و تحولات جهانی، بررسی نقاط ضعف و قوت جهان اسلام و فرصتها و تهدیدهای پیشرو در دستور کار این همایش قرار دارد و انشاءالله در ادامه، پیش-بینی آیندههای محتمل، ممکن و مطلوب و سپس به طراحی آیندههای موردنظر پرداخته میشود. همینطور راهبردها و راهکارهای مناسب به منظور وصول به چشم-اندازهای پیشرو صورتبندی و نسبت به پیاده‌سازی و اجرای آنها چاره‌اندیشی مناسب خواهد شد، زیرا برای صعود به قله‌‌ بلند آزادی و رهایی از سلطه‌‌ مستکبران جهانی، آگاهی از وضع موجود و شناخت و ترسیم وضع مطلوب، به منظور راهیابی به اهداف و قله‌های افتخار و پیروزی با راهبردهای اثربخش ضروری است.

وی با بیان اینکه اساتید دانشگاهها و حوزههای علمیه‌ سراسر کشور دست در دست هم تلاش می‌کنند با الهام از تعالیم رهائی بخش اسلام راه آزادی مسلمانان و جغرافیای اندیشه و فرهنگ اسلامی را توسعه دهند و با نوآوری و خلاقیت راه پیروزی امت اسلام را هموار کنند، گفت: واقعیت آن است که امروز منطقه‌ آسیای غربی بعنوان منطقه‌ کانونی جهان اسلام دارای ویژگی‌های بی بدیلی است از جمله اینکه این منطقه مرکز انرژی جهان است.

«جایگاه رفیع اسلام به عنوان آرمان مشترک همه‌ مسلمانان؛ با وجود تنوع قومی و زبانی در این منطقه، پیوند دهنده‌ قلبها، دلها و مسیرها است. قبله مسلمانان در این منطقه قرار دارد. مسلمانان سایر مناطق جهان از بلاد اسلامی و خصوصاً مسلمانان سایر مناطق جهان وابستگی اعتقادی، اجتماعی و سیاسی به این حوزه دارند. این منطقه در همسایگی بخش مدیترانه‌ای با اروپا واقع است. همسایگی با حوزه ژئوپلیتیک روسیه قاره‌ای از جمله ویژگی‌های دیگر این منطقه است.»

وی تصریح کرد: خلیج فارس، شامات، شمال آفریقا، آسیای مرکزی، قفقاز، شرق و غرب ایران از جمله زیرسیستمهای این منطقه است؛ کشورهای اسلامی در مناطق و گذرگاههای حساس و استراتژیک جهان واقع شده‌اند و میتوانند نقش کلیدی در بازارهای انرژی و اقتصادی جهان و سیستمهای حمل و نقل و ترانزیت ایفاء کنند. چون گذرگاههای استراتژیک تنگه‌ هرمز، جبلالطارق، باب المندب، کانال سوئز، بسفر و داردانل در این منطقه قرار دارند. همچنین این منطقه برخوردار از  9 میدان بسیار بزرگ نفتی از 10 میدان و 28 میدان از میدان‌های نفت خیز غول پیکر جهان است. پنج کشور عضو کشورهای اسلامی تقریباً نیمی از ذخایر نفت جهان و کشورهای اسلامی OIC در مجموع دو سوم ذخایر نفت جهان را در اختیار دارند.

حسن بیگی ادامه داد: کشورهای اسلامی 111 میلیارد متر مکعب ذخیره‌ گاز دارند که معادل 58% کل ذخایر جهان است. در این میان ایران به تنهایی 17%،  قطر 13%  و  عربستان و ترکمنستان هریک 4%  از کل ذخایر گاز جهان را در اختیار دارند. این منطقه محل اتصال سه قاره اروپا آسیا و آفریقا است. شرایط مناسب جغرافیای سیاسی، دسترسی به آبهای آزاد جهان و موقعیت ممتاز تجاری و بین‌المللی از دیگر خصوصیات، فرصتها و برجستگی‌های جهان اسلام است.

رئیس دانشگاه دفاع ملی ایمان و اعتقاد به خداوند یکتا و قرآن کریم، برخورداری از فرهنگ غنی اسلامی، بهره‌مندی از مواهب پیامبر رحمت از ویژگیهای امت اسلامی است را مورد اشاره قرار داد و گفت: 61% از میراث فرهنگی و معنوی ثبت شده در یونسکو در 39 کشور اسلامی قرار دارد. که معادل 23% کل جهان است.

«جمعیت مسلمانان جهان دو و یک دهم میلیارد نفر و جمعیت کشورهای اسلامی OIC یک و شش دهم میلیارد نفر است که این جمعیت معادل 23% کل جمعیت جهان است. جمعیت جوان در کشورهای اسلامی 53% و میانگین جهانی آن 43% و در کشورهای توسعه یافته 28% است. جمعیت پیر (سن 65 سال و به بالا) در کشورهای اسلامی چهار ممیز 8 دهم درصد است که از میانگین جهانی و میانگین کشورهای توسعه یافته بسیار کمتر است.»

وی ادامه داد: ذخائر بی بدیل معنوی، نیروی انسانی و موقعیت ژئوپلیتیک به عنوان «ظرف جغرافیایی تمدن اسلامی» و ذخائر عظیم نفت و گاز در دنیای اسلام و منابع فراوان طبیعی و استعدادهای خلاق و نیروی جوان در جهان اسلام می‌تواند در خدمت آزادی و رهائی بشریت و ایجاد جامعه‌ نوین جهانی قرار گیرد. مسلمانان جهان اگر به این ظرفیتهای عظیم پی ببرند میتوانند با اتکال به خدای بزرگ و با رمز پیروزی که همان وحدت امت اسلامی است، جهان امروز را به سوی مرزهای نوینی از آینده آفرینی و تکامل رهنمون سازند.

حسن بیگی تصریح کرد: بی ثباتی و ناامنی که عمدتاً ناشی از مداخلات بیگانگان و توطئه آنان است. اختلاف در میان ملتهای مسلمان و تنش میان کشورهای اسلامی که هزینه‌های بسیاری را متوجه کشورهای اسلامی کرده و مانع رشد و پیشرفت آنها شده است، بعلاوه فرصت را برای توطئه دشمنان فراهم ساخته است. همچنین کم توجهی به دشمنان مشترک خارجی به ویژه دشمن صهیونیستی و تمرکز بر اختلاف میان مسلمانان بجای وحدت و انسجام که موجب ورود آسیب جدی به مسلمانان و آرمان فلسطین شده است. خود قضیه‌ فلسطین که یکی از بزرگترین مسائل دنیای اسلام است و حضور دولت غاصب صهیونیستی در قلب منطقه‌ اسلامی.

وی رواج و توسعه روز افزون اسلام هراسی در غرب توسط نهادهای دولتی و غیردولتی و رسانه‌ها و نشریات غربی را مورد اشاره قرار داد و گفت: عزم و اراده‌ خلل ناپذیر امت واحده‌ اسلامی در قیام برای خدا و امید به وعده‌های الهی و نصرت و یاری خداوند، آینده‌ درخشانی را برای جهان اسلام و تأثیرگذاری آن بر هندسه‌ قدرت جهانی را نوید میدهد.

حسن بیگی تاکید کرد: تحولات جهانی درحال عبور از پارادایم حاکم به سمت پارادایم جدیدی است که در این پارادایم حاکمیت ملتها با رویکردو نماد دینی، معنوی و فرهنگی درحال شکل گیری است.

رئیس دانشگاه دفاع ملی گفت: امروز ما شاهد نمادها و شعارهای اسلامی و انقلابی در میان ملتهای بپاخواسته بالاخص ملل مسلمان در خاورمیانه و شمال آفریقا هستیم. بنابراین علیرغم توطئه چینی‌های قدرتهای استکباری گفتمان مسلط بیداری اسلامی درقالب منظومه‌ جهان اسلام که با نماد حاکمیت دین، معنویت و فرهنگ که برخاسته از قلب و اراده‌ ملتها است با انسجام و وحدت مسلمانان و با تدبیر و حکمت، با قدرت به پیش میرود و دیکتاتورها یکی پس از دیگری به دست ملتها و عموماً با شعارهای الله اکبر به زیر کشیده می‌شوند.

«بیداری اسلامی یک حرکت آزادیبخش است که نتیجه‌ تجربیات تاریخی و ثمره‌‌ منطقی رشد اسلامی انسانی بویژه در منطقه‌ آسیای غربی و شمال آفریقاست و انشاءالله نتیجه‌ این بیداری دیر یا زود در همه‌ مناطق بوقوع خواهد پیوست، گرچه احتمال دارد دسیسه‌های استکبار جهانی به ثمرنشینی این تحول تاریخی را به تأخیر اندازد ولی نمیتواند ازآن جلوگیری کند.»

وی ادامه داد: در چارچوب پارادایم جدید قدرتهای استکباری و ظالم توان تأثیرگذاری واقعی خود را از دست داده‌اند و به هیچ‌وجه نمیتوانند تأثیر تعیین کننده‌ای بر سرنوشت ملتها داشته باشند. نقطه‌ عطف این حادثه‌ بزرگ تاریخی پیروزی جبهه‌ مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی است.

حسن بیگی گفت: بازآرایی تلاشهای مذبوحانه‌ قدرتهای استکباری با سوء استفاده از غفلت بعضی از حکام منطقه‌ای و جریانسازی‌های تصنعی و بی‌هویت از قبیل گروههای تکفیری تروریستی و افراطی در جهان اسلام ناشی از ضعف و ناکارآمدی آنان در مقابل موج فزاینده‌ بیداری اسلامی و احیای ارزشهای اسلام ناب است.

رئیس دانشگاه دفاع ملی متذکر شد: انقلاب اسلامی ایران که با هدایتهای الهی حضرت امام(قدس سره الشریف) به پیروزی رسید بانگ رسای آزادیبخش «لا اله الا الله» را از فراز مأذنه تاریخ طنین‌انداز کرد. این انقلاب سرآغاز بیداری انسان مسلمان و بازآفرینی ظرف جغرافیایی تمدن اسلامی و رهائی بشریت شد.

امروز بحول و قوه الهی جمهوری اسلامی ایران در سایه‌ رهبری‌های حکیمانه‌ مقام معظم رهبری با توکل و ایمان به خداوند یکتا و باور به سنت‌های لایتغیر الهی و درک عمیق از مناسبات و تحولات جهانی براساس آموزه‌های اسلامی باوجود همه تهدیدها و تحریمهای بیاثر یا کماثر زورگویان بی منطق عالم، راه پیشرفت خود را که مبین عزم و اراده‌ این نظام الگو در رسیدن به هدفهای متعالی است با تکیه بر توانمندیهای داخلی و بهره‌مندی از تلاش انسانهای متدین و ولایتمدار با بهره‌گیری هوشمندانه از موقعیت بینظیر ژئوپلتیکی و ذخایر ارزشمند خدادادی آنچنان پیش رفته که به قدرتی تاثیرگذار در تحولات و مناسبات جهانی تبدیل شده است.

وی یادآور شد: بنابراین الگوی برآمده از تجربیات جمهوری اسلامی ایران که بیش از سه دهه با انواع دسیسه های سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی نظام سلطه رویارویی و مقاومت می کند هدیه ای به همه‌ ملتهای مسلمان برای بهره‌گیری و آمادگی در این جهاد مقدس است تا مسلمانان بتوانند راهبردهای گذار از این پیچ تاریخی را کشف کرده و آنها را به درستی بکار گیرند.

رئیس دانشگاه دفاع ملی تصریح کرد: دبیرخانه‌ علمی همایش به منظور استفاده از ظرفیتهای علمی کشور از طریق فراخوان و سفارش مقالات و طرح سوال و درخواست مشارکت و همکاری در این جهاد علمی از اساتید دانشگاهها و حوزه‌های علمیه سراسر کشور و همچنین اندیشمندان و صاحب نظران سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در حوزه‌ بیداری اسلامی در جهان اسلام اقدام کرده است. در این رابطه با مشارکت فعال، مؤثر و مستمر 67 مرکز حوزوی، دانشگاهی، تعداد 114 مقاله از میان مقالات واصله به دبیرخانه‌ همایش انتخاب و از این تعداد با ارزیابی دقیق علمی، 12 مقاله‌ برگزیده و سخنرانی برای ارائه در صحن اصلی و تعداد 33 مقاله و سخنرانی در نشستهای تخصصی روز دوم همایش انتخاب شده است.

«کمیته‌ علمی همایش به منظور افزایش مشارکت و نیز ایجاد گفتمان علمی در چارچوب اهداف و محورهای همایش با مشارکت اندیشمندان و صاحبنظران دانشگاهی و حوزوی تعداد 48 نشست تخصصی در تهران و شهر مقدس قم برگزار کرد که نتایج آن به صورت گزارش علمی و پوستر در صحن همایش و نشستهای تخصصی آن ارائه خواهد شد.»

حسن بیگی با اشاره برنامه های امروز همایش گفت: بعدازظهر روز اول همایش با سخنرانی 6 نفر از اندیشمندان و اعضای محترم شورایعالی مجمع جهانی بیداری اسلامی و ارایه‌ 6 مقاله از سوی اساتید برجسته‌ کشور اجرا می شود و همچنین درقالب نشست های تخصصی در روز دوم همایش نیز در قالب 6 نشست تخصصی؛ 6 سخنرانی توسط اندیشمندان و رهبران بیداری اسلامی و 28 مقاله‌ برگزیده در آن نشستها ارایه خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••